Serdült Benke Éva
A
falak állnak, a védők őrködnek
„A nehezén megint csak
túl vagyunk,
nem érzi nyomás süvegét agyunk,
a szív szorong csak, hitetlenkedik:
vajon ma végre felragyoghat itt
a semmiből teremtett új világ?
Ó, iskoláim, drága iskolák!”
(Lászlóffy Aladár Ó, iskoláim, drága
iskolák!)
A látogató a Mikszáth domb felől bekanyarodott a
Köteles Sámuel utcába, elsétált a vásárhelyiek szóhasználatában még mindig a Czakó
klinikának nevezett kórház előtt, hogy megcsodálja az impozáns bejáratot, tudja,
hogy itt végezte a harmincas évek közepén dr. Czakó József az első romániai
szívműtétet, megmentvén egy a kiképzés alatt súlyosan megsebesült újonc élét. A
Molter ház előtt lassan sétált el, hogy elolvashassa az emléktáblát, lám, ott
van-e már a kiegészítés a jól ismert szöveg mellett, miszerint e házban élt és
halt meg Bolyai Farkas, és itt nevelkedett világhíres matematikus fia, Bolyai
János. Később pedig, de ez már a 20. század, itt élt családjával Molter Károly
író, irodalomszervező. Ám még mindig hiányzik az a felirat, mely tudatná, hogy
itt lakott 1876-1884 között a magyar szépprózát megújító író, Tolnai Lajos.
(1.)
A
látogató maga elé képzelte a szép, gondozott kertjében rózsái között sétálgató
tudós professzort és fiát, Jánost, amint a matematika meg nem oldott kérdésein
vitáznak, le-letekintenek a vásártérre, hiszen akkor a dombon a minoriták
templomán kívül semmi nem állotta útját a tekintetnek. Innen már szemben
feltűnik a kollégium fala, a látogató előtt feldereng az az ablak, mely hajdan
osztálytermük ablaka volt egy évig, mielőtt átköltöztek az angyal alá, a
főbejárat oldalára. Most is felnézett, az angyalt kereste, pedig tudja, nincs
ott már évtizedek óta, kalapáccsal verték le azokban az években, mikor az
irányelv volt a múltat végképp eltörölni! A látogatóban Radnóti szavai
muzsikálnak: „és tudtam, egy angyal kísér, kezében kard van,/ mögöttem jár,
vigyáz rám s megvéd, ha kell, a bajban.” De akkor ott, e képzelt látogatáson
már azt is tudja, hogy „Hol azelőtt az angyal állt a karddal,/ talán most senki
sincs.” Ahogy a költőt se védhette már
az angyal, sem emlék, sem varázslat az ősi iskolát se mentette meg mindattól,
amit sok évszázadon át el kellett szenvednie. (2.)
E látogatás
történhetett volna a fent leírtak szerint, de valójában egészen másként
történt. Ehhez 1989 véres december végének kellett bekövetkeznie, amikor karácsony
és szilveszter között egy segélyeket szállító konvoj tagjaként meg sem álltam
Marosvásárhelyig, testvéremet, a várost látni, és felszaladni a Bolyai utcán, nem
sérült-e meg az iskola. Már akkor elhatároztam, visszatérek, ha lehet, de nem
üres kézzel, katasztrófa-turistaként. A paksi Energetikai Szakképzési Intézet,
ESZI (az intézetet az atomerőmű alapított, 1986-tól működött, nagyszerű
alapozást biztosított az érettségi utáni műszaki egyetemekhez, technikusi
beosztásokhoz, én 1988-ban kerültem oda tanárként) támogatásával szedhettem
össze az erőmű jóvoltából néhány számítógépet (milyen nagy dobozos szerkezetek
voltak ezek akkoriban még!), egy kollégám autójában vittük Vásárhelyre, előre
értesítettem jövetelemről az akkor még román igazgatónőt, Şuteu Sabinát. Lehet,
én voltam az utolsó látogató, akit fogadott, néhány nap múlva már Horváth
Szabolcs, az iskola korábbi tanára ült az igazgatói székben. Hajdani iskolám
(3.) felbolydult méhkasra hasonlított, amit fegyelemben eltöltött iskolaévek
után soha nem tudtam volna elképzelni, folyt a magyar diákok ülősztrájkja, a
cél életbevágóan fontos volt: ki lehet-e vívni, hogy visszaálljon az ősi rend,
a Bolyai ismét magyar iskola legyen? A tanári szobába szinte remegő lábakkal
mentem fel, oda diákkoromban soha be nem tettem a lában, most mégis
benyitottam. A nagy terem két oldalán ültek a román és magyar anyanyelvű tanárok
szemben egymással, a hangulat szinte tapintható volt, szikrázott Később a
diákok lent az igazgatói iroda előtt körénk sereglettek, bátran a mikrofonomba
mondták sérelmeiket, a román diákok arról panaszkodtak, hogy a magyaroknak
vannak pártfogóik, de őket senki nem karolja fel, innen ki akarják űzni őket. Senki
nem látta előre, mi történik alig két hónap elteltével, hogyan válik véres
csatatérré a vásárhelyi főtér, a Bolyai tér, kik és miért keresik az élőnek
hitt Bolyait, s ha ő nincs, akkor legalább a szobrát ledönteni. Kik és miért
akarták a kollégium kapuit betörni, a bent levőket halálra rémisztve,
védekezésre kényszerítve. A bent levők bizonyára tudták az Egri csillagokból,
hogy az egri vár kapitánya milyen
szavakkal bátorította katonáit: „A vár
erőssége nem a kövekben vagyon, hanem a védők lelkében.”
Így, és ezzel a
háttérrel kezdődött hajdani és új, paksi iskolám közötti nagyon emlékezetes
kapcsolat, mely egészen nyugdíjba vonulásomig (bár egyre kevesebb lehetőséggel)
tartott. Amikor csak alkalom volt a tavaszi, őszi vagy nyári szünetekben, a két
iskola diákjai, tanárai találkoztak, ismerkedtek, látogatták egymást. Pakson
nagy együttérzéssel fogadták a fekete márciust követő tavaszi szünetben a
Bolyai röplabdacsapatát. Hogy utazásukat megkönnyítsük, egészen a határig
mentünk autóbusszal elébük, így hoztuk el őket Paksra. Útközben Nagykőrösön, a
Cifra csárdában rendeltünk ebédet, a pincérek erdélyi címeres zászlókat tettek
az asztalra, és látva, hogy a gyerekek hozzá se nyúlnak az ételhez, tőlem
kérdezték, mi lehet a baj, mi nem tetszik nekik? Így derült ki, hogy a húsleves
mellé a kenyeret várják, erdélyi ember leveshez kenyeret eszik. (Magyarországon
„tanulni kellett” az erdélyieket.) Felejthetetlen volt a paksiak szeretet-megnyilvánulása
irántuk, ajándékokat hoztak olyanok is, akiknek gyereke nem járt a mi
iskolánkba. Jöttek, mert látni akarták a sokat szenvedett város és iskola
„küldötteit”. Aztán szerveződni kezdtek a diákönkormányzatok, a már tapasztalt paksi
képviselők mentek oktatni a bolyaistákat, a Kiruly fürdőn szervezett
továbbképzésen osztályom két diákja, a két Péter is biztatta új barátaikat a
demokrácia gyakorlására. A kilencvenes évek elején igazgatómmal és két
diákommal, B. Péterrel és P. Péterrel együtt vehettem részt a Bolyai ballagásán.
B. Péter szót is kapott az ünnepségen, lobogó, hosszú hajával olyan volt, mint
egy forradalmár, szavai is a szabadság kivívására buzdították az iskolájuktól
búcsúzó diákokat.
Az évenkénti erdélyi
kirándulások, a történelmi események helyszíneinek felkeresése, koszorúzások,
az emlékbeszédekre való felkészülés mind Erdély múltjának megismerését célozták.
Felejthetetlen volt a Teleki Tékában tett látogatásunk, a Vizsolyi biblia
megtekintése, sőt olvasás belőle, az ősi magyar nyelv hangzása, ismerkedés az
erdélyi értékekkel. Később, amikor egyik diákom nősülni készült, eljött hozzám,
hogy Erdélybe kívánja vinni nászútra feleségét, oda, ahova annak idején az
osztályunk kirándult. Közben több jelentős rendezvényünkre hívtuk meg a
bolyaistákat tanáraikkal, kétszer volt Bolyai János emlékünnepség Pakson,
Kányádi Sándor, Toró Tibor Bolyai-kutató atomfizikus részvételével. Mély
összetartozás-élmény volt a paksi református temetőben a marosvásárhelyi véres
március emlékére emelt három kopjafa előtti koszorúzás, annak a tanárkollégának
elcsukló beszédét hallgatni, akit a rombolásra, sőt gyilkolásra bátorított
tömeg szülővárosában halálra keresett, az utcán súlyosan bántalmazott. Egyik
évben nemzetközi középiskolás matematika versenyt (úgy volt ez nemzetközi, hogy
minden diák magyar volt a hajdani Magyarország területéről, Erdély, Kárpátalja,
Felvidék, Délvidék képviseletében) rendeztünk Bolyai Jánosra emlékezve, a
Bolyai diákjai kiemelkedően jól szerepeltek, tanáraik pedig a zsűri tagjaiként
voltak jelen.
A Bolyai mindig
nyitva állt előttünk, valahányszor diákokkal Erdélybe kirándultunk. Természetes
volt, hogy az internátusban szállunk meg, ellátást is ott kapunk, olyan
ízekkel, ételekkel ismerkedtek a diákok, melyeket itt a Dunántúlon soha nem
ettek. A csorba a kedvenc volt, a lekváros pánkó (fánk) után a szakácsnőt
kihívták és megtapsolták, este a zárt terű udvaron a vásárhelyi diákokkal együtt
gitárszó csendült fel. Egyik végzős osztályom Bocskai nyakkendőben, vállukon
kopjafára akasztva vitték az írásos varrottas tarisznyát a ballagásukon. (Ezeket
a kellékeket a Bolyaiban M. Márta tanárnő segítségével szerezhettük be.) Valamikor
a kilencvenes évek egyikén a paksi plébános közbenjárására Háromszékről
fogadtunk tizenkét diákot az ESZI-be, dr. Gálos István igazgatóval és egyik
kollégámmal felkerekedtünk, hogy Sepsiszentgyörgyön, (szülővárosomban)
megismerkedjünk leendő diákjainkkal és szüleikkel. A határon nyolc órán át várakoztunk
az átlépésre, senki se tudta, miért, mobiltelefon akkor még nem volt, nem
tudtuk értesíteni a Bolyaiban (ahol megszálltunk) ránk váró kollégáinkat, hogy
késünk. Éjfél után érkeztünk a Bolyaiba, vendéglátóink a fizikai szertárban
virsli-főzéshez felkészülve vártak ránk. Úgy éreztük, hazaérkeztünk.
Miből eredt, miből
táplálkozott ez a Bolyai szellemiség, amely egyaránt hordozta a hagyományos
erdélyi vendégszeretetet, az évszázadokra visszatekintő nagy iskolák múltját
is, amely figyelmeztetés volt a sokszor tragikus múltra, de a jelen faladataira
is, az életre, emberi helytállásra, formálta, emberségre tanította diákjait, az
anyanyelv, a kultúra, a történelmi múlt iránti hűséget egész életük
vezérfonalának tekintette? Ezekben a jövőt is megteremtő, eldöntő időkben sokévnyi
nehéz küzdelmek előtt állott a marosvásárhelyi Bolyai Farkas Líceum,
kitartásra, elkötelezettségre volt szükség, hogy visszatérhessen a régi Bolyai-szellem
az iskola falai közé, mely egyúttal visszavezet az elrablott európai
értékekhez. Így remélte akkoriban mindenki. 1994-ben Klementisz János igazgató
azon az emlékezetes ballagáson, melyen mi is jelen lehettünk az iskola
vendégeként, így búcsúztatta diákjait: „Indulj!
Te talpig bolyaista vagy! Te nem félsz a nagybetűs Élettől! Te nem könnyezel. S
ha kezet fogsz velem, velünk, azt nem árnyékos lélekkel teszed. Elmenvén innen
ne feledd, az ősi skóla mindig visszavár. Valaki itt mindig áll majd a vártán,
s figyeli, várja a hazatérőt. Ha nem én, ha nem ő, de valaki mindig várja meleg
szóval a tiszta szívvel visszatérő fiút, lányt, s ha az Idő amazt rostáján
kiejti, annak fiát, lányát, így a végtelenben, s mindig tovább.” Az
iskolájuktól búcsúzó diákok értették a szót, felkészültek az útra. T. Tünde,
ballagó diák ezt írta ballagási kártyájára: „S most tőlünk függ, hogy múltunk reménye mennyire izzik tüzünktől
fehérre, s lesz-e jövőnk” idézve Páll Lajos versét.
A Bolyai szellem
elevenen élt a későbbi években is, amikor, 1997-ben, kollégáimmal erdélyi útra
indulhattam, hogy megmutassak valamit abból a szellemi gazdagságból, melyet
Erdély mindvégig megőrzött az iskolák és könyvtárak jóvoltából. Természetesen
első megállónk Marosvásárhely volt. Az akkori igazgató, Bálint István arról
számolt be, hogy a magyar nyelvű nagy erdélyi iskolák szövetségét akarják
létrehozni, valamint a határon túli Bolyai nevet viselő iskolákkal is
kapcsolatot szándékoznak kiépíteni, tizennégy ilyen iskola van magyar földön. A
román és magyar tagozat továbbra is maradt az iskolában. A vásárhelyi Bolyai
iskola az eredmények szempontjából az első a megyében. Az iskola szellemisége
töretlen. 1994-ben a Bolyai Farkas Elméleti Líceum Elbocsátó és visszahívó
végzősöknek kiadott levele is erről tanúskodik: „Mit útra adtak, kincseket, / szétosztani dolgod a világban. / Évek
teltével, ha visszatérsz, / elé add számadásod: / Ment-e általad a világ elébb
/ ott akkor és úgy, / ahová sorsod rendelt? / Igaz ember szavával feleld: /
Igen, ment!” Bolyai Farkas szavait idézi az 1995-ös Elbocsátó és visszahívó
levél is: „…már be vagy az új kertbe
ültetve, adja Isten, hogy foganj meg, az ültetéssel nemesedj, mint a palánták
szoktak, nőj magasan fel erről az alattvaló földről az égre, s térj vissza
valaha onnan szelíd árnyékkal s jó gyümölcsökkel erre a földre, ahonnan
felnőttél.” Ha ilyen útravalóval bocsátja el az iskola végzős növendékeit,
akkor biztosítva lesz a Bolyai-szellem megmaradása.
E
sorok írója is kapott útravalót iskolájától, igaz, nem ilyen bíztató sorokat,
mert akkoriban, 1961-ben, amikor érettségizett, nem lehetett ilyen
búcsúszavakkal elbocsátani a végzősöket, sokkal inkább a párt követésére
kellett figyelmeztetni az ifjúságot. 1994-ben, a Bolyai iskola ballagásán
vendégként találkozhattam régi igazgatónkkal és magyartanárommal, Kozma
Bélával, aki figyelemmel kísérte visszatértemet és buzgólkodásomat a régi
iskolámban, megajándékozott egyik könyvével, ezt írta ajánlásként: „Dr. Serdültné Benke Évának barátsággal, nagy
megbecsüléssel, hogy tovább is ápolja a Bolyai –lángot. Marosvásárhely, 1994.
június 10-én.” Én ezeket a sorokat fogtam fel útmutatásként a még előttem
álló időre. A régi iskolás énemet idézte fel dr. Ágoston Albert, mindnyájunk
szeretett Berci bácsija, aki osztályfőnök helyett a legjobb osztályfőnökünk
volt akkoriban, mikor szinte számkivetettekként mi is bolyaisták lehettünk.
Berci bácsitól egyik látogatásom alkalmából egy könyvet kaptam ajándékba (Erős
várunk 1557-1993 Kollégiumi emlékkönyv-Marosvásárhely) ezzel a beírással: „A zaklatásokkal teli, de mégis boldog
iskoláskori idők emlékére ajándékozom a mindig mosolygó és vidám, nekem most is
Benke Évának sok-sok szeretettel Berci bácsi Marosvásárhely, 1994.03. 29.”
„A Bolyai szellem híd Marosvásárhely és
Göttinga, Marosvásárhely és Európa között. Világít, figyelmeztet, megvéd és
kötelez. … Zászló, melyet mi tűztünk ki lelkünk várának ormára: mi, a Bolyaiak
utódai. Alapja a két Bolyai öröksége, ők egyesítik mindazt, ami érték Erdély és
Európa szellemiségében…a holnapért való cselekvés. „Kötelezettség, hogy az itt és most feltételei között megmaradjunk
magyarnak, embernek. A Bolyai szellem a mindig újrakezdéshez szükséges
szellemi, erkölcsi, hitbeli erőtartalék”- írta ezeket a sorokat Kozma Béla A marosvásárhelyi
Református Kollégium Bolyai Farkas Líceum története című írásában. (In Erős
várunk 1557-1993 Kollégiumi emlékkönyv Marosvásárhely.)
Soha nem voltak
időszerűbbek ezek a szavak, mint éppen most, egy világot átfogó fenyegetésben. Értékeinket
csak most kell igazán tartanunk pajzsként magunk elé, őseink üzenetét
erősítésünkre felhasználnunk: „Meghaltunk,
testvér, valamennyien. / Csak ők élnek még, a régi holtak/ … / Éjjel peregnek
csöndes záporok: / bús, bölcs sírással érettünk búsulnak / a Bolyaiak s Bethlen
Gáborok” (Dsida Jenő Kalendárium szonettek.
1995 februárjában írta
a budapesti újságíró, Hankó Ildikó a Magyar Nemzetben Zseni a végeken című
írásában: „A 19. században
ikercsillagként tűnt fel a tudomány egén a két Bolyai, akik mintegy magukra
maradva teremtettek új világot akkor, amikor külhoni kollégáikat gazdag könyvtárak,
tudós kollégák, tudományos intézmények sora segítette.” Értjük és tudjuk,
mit jelent ez, az útravaló a Bolyiaktól, érvényes a 21. századra is,
gazdálkodjunk vele okosan, és tegyük a dolgunkat immár közös ügyünkért. „Egy országnak a nagysága attól függ, hogy
menyiben járul hozzá a közös emberi értékekhez.”-üzeni Szent-Györgyi Albert
is. De tudták ezt a Bolyai tanárai, diákjai egyaránt, mert Gárdonyi regényéből
ismerték Dobó esküjét, akinek katonái vele együtt fogadták, hogy a vár
feladásáról szót sem ejtenek, Isten őket úgy segélje! Ők tudják, hogy a vár a mindenkori
haza.
Igaz, 1856.
november 20-án a Magyar Futárban az a hír jelent meg, hogy „Erdély
Gaussa-Bolyai Farkas nincs többé!”, ez csak hír volt, Bolyai mindig élő lesz, ő
mondta: „A jelen a múlt leánya, anyja a
jövendőnek.”
Hát csak építsük
ezt a jövőt, erősítsük a falakat, őrködjünk, barátaim!
Jegyzetek
Tolnai Lajos (1837
Györköny, Tolna megye-1902 Budapest) református lelkészként kerül a
marosvásárhelyi vártemplomba 1867-ben. Híveit, a város polgárait nevelési
szándékkal gyakran ostorozta, ezek után olyan konfliktusba került híveivel,
hogy saját bevallása szerint zsebében revolverrel ment fel a szószékre.
Mellesleg a század második felében a magyar széppróza megújítója, regényíró,
lapszerkesztő. Miután 1876-ban a lelkészi lakás (nincs kizárva, hogy gyújtogatás
történt) leégett, átköltözött az üresen álló hajdani Bolyai házba, és 1884-ig
lakott ott, amikor is visszatért feleségével Budapestre. Katona Szabó István
írja: „Mert a Bolyaiak, Tolnai Lajos,
Mentovich Ferenc, a Teleki Téka által sugárzott szellemiség szorosan
összefonódik.”
A szárnyas angyal
kezében tollal és könyvvel, lába alatt olajággal a református Kollégium jelképe
volt, azé a szellemiségé, mely jellemezte a kollégiumot. Az iskola tanárai,
diákjai, a régi vásárhelyiek szerint, akik még láthatták az Őrangyalt, már
mindjárt a kommunista diktatúra után vissza kellett volna helyezni,
restaurálni, de ez csak 2007-ben történt meg.
Az 1950-es években
a kommunista hatalom kezében erőszakos fegyverré vált a kollektivizálás, ha a
szülő megtagadta a belépést, a gyermekét nem engedték iskolába iratkozni, főleg
nem gimnáziumba. Sok általános iskolát (ez akkoriban hét osztályt jelentett) végzett
13-14 éves gyermek nem tanulhatott volna tovább. A Bolyai felismerve a
helyzetet, befogadta ezeket a gyermekeket már 1956-ban, osztályt indított
számukra, biztosította a délutáni iskola-látogatást, a külön tantermet. Az
iskola ismert tanárai oktatták a tantárgyakat. Tanáraink voltak: Kozma Béla,
Kozma Leopold Irén, Pálffy Antal, Csernáth Ernő, dr. Dragomán Pál, Árkosi
László, dr. Horváth Ágoston, Müller (atya) Mihály, Rédei Török Ede, Klára
József, Filep Sándor, Török Ferenc és mások, minden név nem is jut eszembe. A
félévi előmenetelt vizsgákkal mérték. Így kerültem én is nővérem után 1957-ben
egy ilyen osztályba negyvenkét sorstársammal együtt, bennünket magántanulóknak
neveztek. Osztályunkban erdélyi főnemesi család leánya, kényszerlakhelyre
hurcolt arisztokrata-sarj, 56-os nézetei miatt elítélt mezőségi református
lelkész fia, kuláknak minősített család gyermeke, és közöttük magam is,
Háromszékről családja széthullása után Marosvásárhelyre, nagyszüleihez költözött
családból. Háromszéki otthonunkból a félanalfabéta néptanácselnök röviden
jelentette: osztályidegen család. (Nagyanyám ekkor szabadult meg a földjeitől,
az államnak „ajándékozta”.) A következő években egy kicsit enyhült ez a
rostázás. Az induló negyvenkét osztálytársból végül tizenhatan érettségiztünk.
Nagyon sokat köszönhetünk dr. Ágoston Albert iskolatitkárnak, aki az
osztályfőnöki teendőket ellátta, hozzá mindig fordulhattunk segítségért,
támogatásért. Kozma Béla a Bolyairól írott könyvében azt írja, hogy volt egy
idő, amikor látogatás nélküli (nem nevezhettek minket magántanulóknak akkor,
amikor minden az állam kezében volt, akár egy 13 éves gyermek is, mint én.) osztályba
is jártak diákok, ez tévedés, mi minden nap délután iskolába jártunk négy éven
át, és együtt érettségiztünk iskolatársainkkal. De mindenhol kilógtunk a
sorból. Talán rólunk is írta Szőcs Kálmán: „Féltem,
kővé válik az értelem, / Meg kellett tudnom jó korán, mit érek, / Hogyha majd
minden múltamon átlépek, / Befogad-e a lemért végtelen?”
Paks, 2021, augusztus
* * * * * * * * * * * * * * * *